تورانیان: کاغذ جزء کالاهای استراتژیک در کشور ما است/ پژمانفر: دولت برای حل مشکلات دست در جیب مردم نکند!
شنبه 25 آذر 1396

تورانیان: کاغذ جزء کالاهای استراتژیک در کشور ما است/ پژمانفر: دولت برای حل مشکلات دست در جیب مردم نکند!

دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌افزایی آیندۀ نشر با موضوع بحران کاغذ به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی با حضور فعالان حوزۀ کاغذ و ناشران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، علی‌اکبرتورانیان، مدیر انتشارات شهرآب در نشست بررسی بحران کاغذ دربارۀ وضعیت به وجود آمده در بازار کاغذ و دلایل آن گفت: مدتی است که بازار کاغذ به علت بی‌تدبیری که از سوی دولت انجام شد دچار مشکل شده است. علت این مشکل این است که وزارت صنعت و معدن و تجارت بحث حذف ارز مبادلاتی و افزایش تعرفۀ کاغذ را مطرح کرد و ما شاهد بودیم کاغذی که بندی 70-72 هزار تومان بود تا 120 هزار تومان هم رسید و حتی کسانی که کاغذ داشتند حاضر به فروش هم نبودند. این قضایا باید جواب داشته باشد و مسئولین ما باید جواب بدهند. بحث کاغذ یک بحث حیاتی است چون کاغذ جزء کالاهای استراتژیک در کشور ما است. اهمیت کاغذ هم ردیف با اهمیت گندم است. گندم قوت مردم است و همان‌طور که برای نیاز جسم مردم لازم است و باید تحت کنترل باشد؛ کاغذ هم کالایی است که در فرهنگ ما اهمیت بسیار دارد و باید نگاه ویژه‌ای به این کالا داشته باشیم.
تورانیان دربارۀ تولید داخلی کاغذ و مشکلات این راه ادامه داد: نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد و ما نتوانسته‌ایم در کاغذ و صنایع کاغذ خودکفا شویم و این نیاز مبرم کشور را حل کنیم. با علم به اینکه تمام امکانات برایمان مهیا بود و مواد اولیه را داشتیم و داریم ولی متأسفانه کسانی که ذی‌نفع هستند و دلشان می‌خواهد کشور واردات محور باشد تمایلی نشان ندادند که خودکفایی اتفاق بیافتد. و دلیل قانع کننده‌ای هم برای این قضیه نبود، می‌گفتند کارخانه‌های کاغذسازی در ایران به صرفه نیست و شدنی نیست. کاغذ کالایی است که به آن در کشور سالانه 300 تا 350 هزار تن نیاز است و کارخانه‌ای از قبیل کاغذ پارس و تمام کارخانه‌هایی که داریم در حدود 15درصد از این نیاز را می‌توانند تأمین کنند. با این حال حتی آقایان در جهت بهینه‌سازی این کارخانجات موجود هم حرکت نکردند و این کارخانجات را به همان صورت قدیمی حفظ کردند و به یک حالت نیمه تعطیل تبدیلش کردند. با وجود اینکه در کنار این کارخانه، کارخانۀ بزرگ کارون وجود داشت و مواد اولیه برایش در کنارش بود باز هم از آن استفاده نکردند و صحنۀ غم انگیز این بود که سالی حدوداً یک میلیون تن باگاس را آتش می‌زدند و می‌سوزاندند.
عضو هیئت مدیرۀ مجمع ناشران انقلاب اسلامی دربارۀ مشکلات ایجاد شده برای ناشران در وضعیت فعلی گفت: در حال حاضر کارخانه‌های کاغذسازی عملاً تعطیل هستند و نتیجه‌اش این است که در شرایط امروز کشور به جایی رسید که نیاز به کاغذ دارد و اگر این کاغذ تأمین نشود مشکلات بسیار زیادی اعم از بحث فرهنگ، بحث کتاب، به وجود می‌آید. در حال حاضر با این قیمت‌ها ناشری توان تولید کتاب را ندارد. من در اینجا صراحتاً عرض می‌کنم وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به کمیسیون فرهنگی مجلس که نماینده‌های مردم هستند جواب بدهد. بر چه اساسی این اتفاق افتاد؟ با چه کسی هماهنگ کرد؟ در بحث فرهنگ، متولی فرهنگ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این قضیه کجای کار بوده است؟
وی افزود: اگر ما بخواهیم کتاب وجود داشته باشد، اگر بخواهیم نویسنده‌ای وجود داشته باشد، آثار وجود داشته باشد، باید در این قضیه قاطعانه ایستادگی کنیم. قضیه، قضیۀ ساده‌ای نیست که ما به راحتی بخواهیم از کنارش بگذریم. قضیه، قضیۀ بسیار مهمی است. اگر آثار از بین برود، اگر نویسنده‌ای قلمش را زمین بگذارد، اگر ناشری از بین برود، با این بی‌تدبیری که دارد اتفاق می‌افتد این فاجعه است. نظر رهبر معظم انقلاب این بود که دولت موظف است کاغذ را به قیمت ارزان تهیه کند و در اختیار ناشران قرار دهد. خب این کدام کاغذ ارزان است؟ باید گفت ما کوتاهی کردیم، کارخانه‌های کاغذسازیمان را بهینه و به روز نکردیم و از طرفی در واردات این مشکلات را به وجود آوردیم.
تورانیان در پایان توجه به موضوع بازیافت کاغذ را پر اهمیت برشمرد و گفت: یکی از راه‌های نجات در بحث کاغذ، بازیافت کاغذ است. ما اینجا یک کارخانۀ بازیافت هم راه‌اندازی نمی‌کنیم. کاغذ همچون نفت سرمایۀ ملی کشور ماست ولی ما کاغذ را به‌عنوان آشغال محسوب می‌کنیم در حالی که کاغذ باطله طلاست. من خودم به‌عنوان یک ناشر رسالت خودم می‌دانم و بازیافت کاغذ را انجام می‌دهم. ماشین گذاشته‌ام و کاغذ را از در خانه‌های مردم، اداره‌ها، سازمان‌ها، مدارس جمع‌آوری می‌کنم و در ازای آن بن کتاب می‌دهم که هم توسعۀ کتاب و کتاب‌خوانی باشد، هم انگیزه‌ای برای مردم و هم این کاغذ به جای اینکه در آشغال‌ها برود به صنعت برگردد. ولی خود شهرداری یکی از موانع ما است. اگر کارخانه‌های بازیافت احداث کنیم حجم بسیاری از کاغذهای وارداتی کاهش می‌یابد.
انتقاد شدید نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بی‌تحرکی دولت در اصلاح قیمت کاغذ
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش‌هایی از این نشست با اشاره به الزام چند نهاد دولتی برای خرید کاغذ داخلی گفت: وزراتخانه‌های ارشاد، اقتصاد، آموزش‌وپرورش و بانک مرکزی را ملزم کردیم که بخشی از مصرف‌شان در حیطۀ تحت مسئولیتشان، کاغذ داخلی باشد.
پژمانفر در ادامه با اشاره به وضعیت حساس فعلی بازار کاغذ گفت: در کشوری که در آن به اندازۀ نیاز بازار تولید انجام نمی‌شود، اگر دقت لازم صورت نگیرد، ممکن است به ضرر مصرف‌کننده تمام شود. از آن طرف گاهی هم بی‌دقتی به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود. وی در بخش‌های دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از کارخانه‌های تولید کاغذ در مازندران و خوزستان افزود: اشکال کار این است که مدیریت بخش قابل توجهی مستقیم و غیرمستقیم دولتی است یعنی در واقع یا دولتی است یا خصولتی است پژمانفر همچنین به حوزۀ ظروف چینی و آرکوپال و تعرفۀ سنگین کشور هند برای واردات این کالا از ایران اشاره کرد و افزود: برای حل مشکل با سفیر هند مکاتبه کردیم. صراحتاً پاسخ دادند که ما در حال راه‌اندازی واحدی تولیدی برای این کالا هستیم تا بتوانیم خودمان این محصول را در داخل هند تولید کنیم. ما چنین نگاهی را در مدیریت لازم داریم!
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دربارۀ پیگیری‌های صورت‌گرفته در حل بحران کاغذ گفت: من در جریان اتفاقات اخیر بازار کاغذ بودم. بسیاری از افراد فعال این حوزه به ما مراجعه کرده و اتفاقات بازار را تشریح کردند. چند بار با وزرای صنعت و ارشاد تماس گرفتیم که بتوانیم این موضوع را با آنها رسیدگی کنیم اما نتوانستیم. این را در دستور کار گذاشته‌ایم. اگر تن به این بازار بدهیم بازار خیلی خراب‌تر می‌شود.  نظر آقایان این است که خود بازار باید تکلیفش را با این قضیه روشن کند و نظر ما در دولت این است که نباید دخالت کنیم اما باید نظارت داشته باشیم. من خیلی تخصص ندارم اما براساس همین شنیده‌ها هم حس می‌کنم، قیمت فعلی کاغذ، غیرواقعی است.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با انتقاد شدید از بی‌تحرکی مسئولان دولتی افزود: هیچ کاری برای این موضوع نکرده‌اند و هیچ اراده‌ای ندارند. می‌گویند بازار باید رها شود و خودش باید تکلیف خودش را مشخص کند. دولت هیچ اراده‌ای برای دخالت وزارت صنعت در این موضوع ندارد.
پژمانفر با اشاره به وضعیت نابسامان فعلی بازار کاغذ گفت: چیزی که اتفاق افتاده قیمت تمام شده نیست؛ قیمت دلالی است و این کوتاهی وزارت صنعت و اقتصاد است. من به آقای روحانی گفتم بروید جای دیگر مشکل‌تان را حل کنید. چقدر می‌خواهید دست در جیب مردم کنید! اشکال این است که دولت آنقدر خرج دارد که کسی حریف‌شان نمی‌شود. ما در سال 95،  2800 میلیارد تومان جریمه رانندگی در بودجه گذاشته بودیم که امسال هم دوباره افزایش دادیم! داریم مردم را می‌چاپیم تا دولت را اداره کنیم.
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان سخنان خود گفت: در این هفته با وزرای مربوطه جلسه خواهیم گذاشت و سعی می‌کنیم تعدادی از دوستان این جمع را هم به این جلسه دعوت کنیم. دولت باید در این موضوع دخالت نکند اما حتماً باید نظارت داشته باشد. واقعاً خجالت‌آور است که حتی تیراژ 8 هزار جلدی هم نداریم.
نظر بدهید